W listopadowym wydaniu magazynu FUTU Paper ukazał się ciekawy wywiad z Anną Wróblewską – szefową konsultingu Design Management w firmie Concordia Design.
Z obszernej rozmowy można się dowiedzieć w jaki sposób Concordia doradza firmom w oparciu o metodę Design Thinking.
Anna Wróblewska uważa, że narzędzia Design Thinking są dosyć proste i łatwe do przyswojenia, ale wdrożenie kultury innowacyjności jest już procesem dużo trudniejszym i wymagającym od firm gruntownych zmian.
Jednym z największych wyzwań metody jest właściwe zdefiniowanie problemu.
„Jeżeli konsultanci wchodzą do firmy i obiecują, że dzięki parodniowym spotkaniom rozwiążą problem albo stworzą innowacyjny produkt, to jest to nieprawda. Okres badań i dobrej analizy, wyciągania wniosków musi być dużo dłuższy. Problem musi być dobrze zdiagnozowany, a wnioski nie mogą być powierzchowne.”
W wywiadzie został omówiony case study dotyczący projektowania mebli młodzieżowych dla firmy Vox. Metoda Design Thinking pozwoliła rozpoznać różne potrzeby u dzieci i rodziców i zaadresować je w projekcie. Dla dzieci ważna jest możliwość autoekspresji i nadawania meblom własnego stylu, z kolei rodzice chcą aby meble były czyste i trwałe. Jak te rozbieżne interesy pogodzić? To jest właśnie tzw. „wicked problem”, z którym mierzy się Design Thinking.
„Za pomocą technik kreatywnych zespoły multidyscyplinarne próbują dowiedzieć się, jak powinien wyglądać mebel, żeby móc po nim pisać, albo jak zaprojektować go, aby rósł razem z dzieckiem.”