Od kilku lat trwa w Polsce dyskusja dotycząca przemysłu kreatywnego i jego roli w rozwoju polskiej gospodarki i promocji krajowych produktów za granicą. Branża kreatywna ze względu na swoją specyfikę jest obszarem trudnym do zdefiniowania. Określany jest różnie ze względu na zakres działalności jaki obejmuje. W Stanach Zjednoczonych nazywa się go często przemysłem informacyjnym, w Niemczech mówi się o gospodarce kultury (Kulturwirtschaft), w Holandii nosi on nazwę przemysłu praw autorskich (copyright industries). Na konferencji UNESCO w Montrealu (1982) zaproponowana została definicja w następującym brzmieniu:
„Jest to działalność w zakresie produkcji, reprodukcji, magazynowania i dystrybucji na dużą skalę dóbr i usług kultury”.
Branża kreatywna od lat stosuje techniki Design Thinking i może odegrać dużą rolę w popularyzacji myślenia kreatywnego w innych gałęziach gospodarki.
Ciekawym miejscem łączącym Design Thinking i branże kreatywne jest poznańska School of Form, gdzie studenci mają możliwość udziału w warsztatach przy wykorzystaniu narzędzi DT do pracy kreatywnej. W tym samym mieście działa Instytut Design Thinking, wykorzystująca metodę DT do tworzenia identyfikacji wizualnej firm i brandingu.
Niezależnie od formy prowadzonej działalności, branża kreatywna jest doskonałą platformą do popularyzacji Design Thinking. Coraz częściej klastry branżowe czy producenci zamawiają dedykowane warsztaty, aby wydobyć kreatywny potencjał swoich pracowników.
W głowach przemysłowców, biznesmenów, naukowców, badaczy, inwestorów, doradców i ekspertów technologicznych rodzą się coraz to nowe pomysły na produkt czy usługę. Sektor kreatywny może dodać im twórczej energii i pomóc wykorzystać potencjał drzemiący w projektach interdyscyplinarnych.
Wyjątkowym miejscem Concordia Design – działa tam inkubator ponad dwudziestu firm z branży kreatywnej, miejsce – w którym DT służy co codziennej pracy przy kreowaniu nowych produktów.
O kondycji branży kreatywnej w Polsce możemy przeczytać w artykule Marcina Niewęgłowskiego: Przemysły kreatywne – niedoceniany potencjał polskiej gospodarki.
Marcin Niewęgłowski
27/01/2014 at 12:45Dzięki wielkie za podlinkowanie mojego tekstu na GF na temat przemysłów kreatywnych 🙂 Warto dodać, że design czyli szeroko rozumiane wzornictwo/ projektowanie (moda, architektura, webdesign, UX) to jeden sektorów kreatywnych 🙂