Most Popular

Przestaw się na Design Thinking

Kiedy ktoś pyta mnie czym jest design thinking, mam w głowie 2 zbiory: pierwszy opisuje szczegółowo poszczególne etapy procesu, skupia się celach i narzędziach. Jakiś czas temu o podstawach design thinking w bardzo przystępny sposób mówił w swoim podcaście Jacek Kłosiński. Polecam go każdemu, kto pragnie konkretów.

Mój dzisiejszy wpis poświęcony jest drugiemu zbiorowi. Temu, co twórcy design thinking nazwali mindsets –  a jest sumą idei, głównych założeń leżących u podstaw filozofii projektowania przy całkowitym zorientowaniu na człowieka.


Photo by Bram on Unsplash

„Aby znaleźć nowe rozwiązania, musisz poznać różnych ludzi, różne scenariusze i różne miejsca.” – Emi Kolawole, Stanford University

Pozostanie w bliskiej relacji z oczekiwaniami i problemami ludzi, empatia, doprowadzi nas do stworzenia produktu, usługi, która ma sens. Uczmy się od ludzi, słuchajmy i uważnie obserwujmy ich życie, a bez trudu odnajdziemy prawdziwy insight. Empatia to absolutnie najważniejsze założenie w myśleniu design thinkigowym.

„Nie myśl o tym jak o błędzie. Pomyśl, że jest to eksperyment, który musisz wykonać, aby się czegoś nauczyć.” – Tim Brown, IDEO

Według praktyków design thinking nie ma lepszej metody na zdobywanie nowych doświadczeń, niż popełnianie błędów. Sprawdzanie, eksperymentowanie, tworzenie i porzucanie pomysłów to jest esencja design thinking. Trzeba nastawić się na możliwość porażki, przyjąć ją za naturalny element procesu, w przeciwnym razie zablokujemy nasze twórcze myślenie i swobodny przepływ idei. Nie ma tu miejsca na ustalanie winnych czy wartościowanie pomysłów. Te błędne po prostu odrzuca się i idzie dalej.

Aby było to możliwe bez szkody dla całego procesu – należy swój pomysł przetestować na jak najwcześniejszym etapie. Prototypowanie wynika z przekonania, że tylko „namacalność” ma głęboki sens, bo pozwala urzeczywistnić produkt czy usługę tak samo szybko, jak porzucić na rzecz innego pomysłu.

„Wiara we własną kreatywność to przekonanie, że nosisz w sobie wielką ideę, którą jesteś w stanie wcielić w życie.” – David Kelly, IDEO

Każdy człowiek jest kreatywny, nosi w sobie pierwiastek wielkiej idei, która może zmienić świat. Nie trzeba być rysownikiem, technologiem czy naukowcem, by być designerem – chodzi tu raczej o sposób patrzenia i rozumienia świata. Sposób, w jaki chwytamy okazje do tego, by coś ulepszyć czy moment, w którym zawierzamy swojej intuicji i kierujemy cały proces w inną stronę.

„Dajemy sobie pozwolenie na zbadanie wielu możliwości, aby  prawidłowa odpowiedź ostatecznie sama się ujawniła.” – Patrice Martin, IDEO.org

Musimy pogodzić się z niepewnością, z tym, że na początku drogi kompletnie nie wiemy w którą stronę iść. Musimy otworzyć się na nowe doświadczenia i nieoczekiwane rezultaty. Nie wolno przywiązywać nam się do złych pomysłów, bo przyjdą nowe. Jakie mielibyśmy szanse na stworzenie prawdziwej innowacji, gdybyśmy na początku procesu wiedzieli w którą stronę zmierzamy?

„Optymizm jest tym, co pcha Cię do przodu.” – John Bielenberg, Future Partners

Na koniec trochę optymizmu. Proces design thinking zakłada pracę w grupie. Dobre nastawienie sprzyja kreatywności, zachęca do przedstawiania swoich pomysłów. Każdy z nich jest dobry, a im więcej tym lepiej. Nie skupiamy się na tym, co nas spowalnia, tylko na szansach, jakie przed nami stoją. Zawsze też wierzymy w to, że każdy problem da się rozwiązać.


Artykuł gościnny: Małgorzata Wardaszka-Deręgowska 
HashtagStory

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*