Prototypowanie to nieodzowny etap Design Thinking. Jest to cykliczny proces tworzenia materialnych obiektów, służących do testowania różnych aspektów projektu. Prototypy pozwalają dostrzec niespodziewane zachowania użytkowników oraz wyłapać problemy i luki w naszym rozwiązaniu.
Kiedy chcemy przetestować podstawowe założenia, wystarczy bardzo zgrubna reprezentacja naszej idei w świecie fizycznym. Prototypy „low fidelity” pozwalają nam badać różne kierunki bez zbyt wczesnego przywiązywania się do konkretnego rozwiązania. Na tym etapie naszym celem jest wykreowanie doświadczenia i uzyskanie reakcji, a nie budowanie produktu. Jeżeli pracujemy nad nowym projektem portfela, to na początek w zupełności wystarczą nam karton i nożyczki.
Nawet dobrze zbudowany prototyp nie zbada skutecznie reakcji bez odpowiedniego kontekstu. Scenariusz testowania powinien być dobrze przemyślany i odpowiadać warunkom, w jakich dany produkt jest używany. Jeżeli obiektem prac jest pojemnik na żywność, to niech miejscem testowania i obserwacji będzie kuchnia, a nie sala wykładowa.
Od samego początku należy zdefiniować funkcję prototypu. Dla tego samego produktu możemy zbudować jeden prototyp do testowania reakcji na wygląd, a drugi do testowania sposobu działania i funkcjonalności.
Zebrane informacje zwrotne pozwolą nam zbudować kolejne, ulepszone wersje prototypów, które ponownie zaprezentujemy grupie docelowej i rozpoczniemy proces od nowa.
OK, prototypowanie pozwoli mi stworzyć lepszy produkt, ale jak się za to zabrać?
Oto kilka praktycznych porad:
- Nie rozmyślaj tylko zacznij budować. Nawet jeśli nie masz pewności co robisz, sam akt wzięcia do ręki materiałów powinien cię odblokować.
- Nie spędzaj za dużo czasu na jednym prototypie. Zabierz się za nowy, jak poczujesz, że zaczynasz się emocjonalnie przywiązywać do swojego dzieła. Zweryfikujesz je wszystkie później.
- Buduj z myślą o użytkowniku. Co zamierzasz przetestować? Jaki rodzaj zachowania?
- Zdefiniuj to, co testujesz danym prototypem. Każdy prototyp powinien odpowiadać na konkretne pytanie.
W kolejnym artykule napiszemy o prototypowaniu rozwiązań niematerialnych.