Most Popular

Prototypowanie w Design Thinking

Prototypowanie to nieodzowny etap Design Thinking. Jest to cykliczny proces tworzenia materialnych obiektów, służących do testowania różnych aspektów projektu. Prototypy pozwalają dostrzec niespodziewane zachowania użytkowników oraz wyłapać problemy i luki w naszym rozwiązaniu.

Kiedy chcemy przetestować podstawowe założenia, wystarczy bardzo zgrubna reprezentacja naszej idei w świecie fizycznym. Prototypy „low fidelity” pozwalają nam badać różne kierunki bez zbyt wczesnego przywiązywania się do konkretnego rozwiązania. Na tym etapie naszym celem jest wykreowanie doświadczenia i uzyskanie reakcji, a nie budowanie produktu. Jeżeli pracujemy nad nowym projektem portfela, to na początek w zupełności wystarczą nam karton i nożyczki.


Photo by Jo Szczepanska on Unsplash

Nawet dobrze zbudowany prototyp nie zbada skutecznie reakcji bez odpowiedniego kontekstu. Scenariusz testowania powinien być dobrze przemyślany i odpowiadać warunkom, w jakich dany produkt jest używany. Jeżeli obiektem prac jest pojemnik na żywność, to niech miejscem testowania i obserwacji będzie kuchnia, a nie sala wykładowa.

Od samego początku należy zdefiniować funkcję prototypu. Dla tego samego produktu możemy zbudować jeden prototyp do testowania reakcji na wygląd, a drugi do testowania sposobu działania i funkcjonalności.

Zebrane informacje zwrotne pozwolą nam zbudować kolejne, ulepszone wersje prototypów, które ponownie zaprezentujemy grupie docelowej i rozpoczniemy proces od nowa.

OK, prototypowanie pozwoli mi stworzyć lepszy produkt, ale jak się za to zabrać?

Oto kilka praktycznych porad:

  • Nie rozmyślaj tylko zacznij budować. Nawet jeśli nie masz pewności co robisz, sam akt wzięcia do ręki materiałów powinien cię odblokować.
  • Nie spędzaj za dużo czasu na jednym prototypie. Zabierz się za nowy, jak poczujesz, że zaczynasz się emocjonalnie przywiązywać do swojego dzieła. Zweryfikujesz je wszystkie później.
  • Buduj z myślą o użytkowniku. Co zamierzasz przetestować? Jaki rodzaj zachowania?
  • Zdefiniuj to, co testujesz danym prototypem. Każdy prototyp powinien odpowiadać na konkretne pytanie.

W kolejnym artykule napiszemy o prototypowaniu rozwiązań niematerialnych.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*