D-Vision Day w Berlinie – Design Thinking dla biznesu

W dniu 12 września odwiedziliśmy Berlin,  Hasso-Platter-Institut School f Design Thinking.  Odbyło się tam  coroczne wydarzenie pod nazwą D-Vision Day – Design Thinking Business Impact, czyli o roli Design Thinking w biznesie.  Nie były to jednak tylko  teoretyczne wystąpienia i warsztaty, ale konkretne przykłady dla biznesowego wymiaru Design Thinking, który okazuje się być, coraz częściej, lokomotywą napędową przedsiębiorstw i na dobre wpisuje się w codzienną kulturę funkcjonowania na rynku! Wydarzenie to zgromadziło licznych przedstawicieli  takich firm i marek jak SAP, Deutsche Bahn, Janssen, Volkswagen, Procter & Gamble,  Fraport, – portu lotniczego we Frankfurcie nad Menem.

D Vision Day HPI

Dzielili się oni swoimi doświadczeniami z realizacji projektów metodą design thinking  w swoich firmach, w których praca metodą Design Thinking jest już codziennością. Skala popularności myślenia projektowego w globalnym przemyśle i biznesie robi niezwykłe wrażenie!
Co ciekawe, projekty te odnosiły się nie tylko suchych opisów  wdrożeń innowacyjnych rozwiązań na taśmach produkcyjnych czy też nowatorskich pomysłów dla usług, ale  dotyczyły przede wszystkim wielu innych praktycznych obszarów funkcjonowania firm: sprzedaży, marketingu, kreowania wizerunku, komunikacji z klientami, działań B+R, a nawet HR.

Na przykład, przedstawiciele portu lotniczego we Frankfurcie opisywali jak w ramach prac Design Thinking był wdrażany nowy projekt dla „security check point” we współpracy z niemiecką policją i Lufthansą. Pracownicy Volskwagena dzielili się swoimi doświadczeniami z prac w ramach wewnętrznych zespołów Design Services Team, gdzie Design Thinking odgrywa kluczową rolę w integracji technicznych możliwości linii produkcyjnych  z oczekiwaniami  i wymaganiami klientów końcowych. Jakub Muus z Volskwagena podkreślał znaczenie metody w kontekście zasady “hit the streets”, kiedy to inżynierowie Volkwagena wyszli zza biurek i w ramach prac rozmawiali z kierowcami na stacjach benzynowych o proponowanych rozwiązaniach.  „Jest to bardzo tania metoda – podkreślał, a przynosi niezwykłe efekty w postaci nowych pomysłów i inspiracji! Edda Mann z  SAP opisywała powstanie w firmie tzw. New Design Thinking room, miejsca, w którym spotykają się osoby ze wszystkich departamentów i pracują nad usprawnieniami procesów i procedur w firmie, co ma przełożenie na sprawność funkcjonowania całej administracji i back office.

Nigdy nie pytaj klienta czego potrzebuje!

Prelegenci zgodnie podkreślali, iż największym błędem jest  pytanie klienta: „czego potrzebujesz?”. Zaznaczali, że tak zadane pytanie często prowadzi w ślepą uliczkę, ponieważ odpowiedzi nie definiują realnych potrzeb użytkowników.  Właściwą drogą jest wyjście do klienta i jego obserwacja, w sklepie, warsztacie, na stacji – dopiero wtedy, na podstawie wnikliwej analizy jego zachowań i  nawyków w środowisku konsumenta, można definiować jego potrzeby, kreować nowe produkty, usługi, wdrażać innowacje, a wszystko to w duchu Design Thinking czyli : discovery, scenario, solution, prototype, verification, transfer and development.

Design Thinking warsztat

D-Vision Day nie ograniczało się jedynie do wykładów, w ciągu dnia odbywały się także warsztaty, praca w zespołach, konsultacje i rozmowy indywidualne. Dodatkowo zaproszeni gości opowiadali o tym jak Design Thinking rozwija się w Azji, w Chinach, Japonii czy Malezji. Wszyscy zgodnie podkreślali, że Design Thinking rzuca zupełnie nowe światło na relację w klientem i odbiorcą końcowym, który jest niejako „wciągany” w proces tworzenia nowych usług i produktów.  Mimo, iż D-Vision Day, to tylko jeden dzień, inspiracji i wrażeń pozostaje na następny cały rok, do kolejnej edycji Design Thinking Busienes Impact.
Myśl przewodnia D-Vision Day – We understand Design Thinking as a mindset not as a method 😉

Podziel się

This Post Has 0 Comments

Leave A Reply